domingo, 24 de diciembre de 2023

farena-la bartra-taula 4 batlles-les 3 creus-mola d'estats-mola roquerola-100 cims

FARENA
MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser una guia exacta a seguir per part de qui pugui llegir aquests comentaris

UBICACIÓ:

Farena és una entitat de població del municipi de Mont-ral, a la comarca de l'Alt Camp, província de Tarragona.
El poble se situa a les muntanyes de Prades, en un coster i a l'esquerra del riu Brugent. El nucli urbà presenta el característic desnivell d'un poble de muntanya, en pujades i baixades en tots els seus carrers.
Les primeres referències històriques esmenten Farena, juntament en Rojals, en l'ascens de les forces catalanes, comandades per Pons i Ramón de Cervera, que el 1151 emprengueren la conquesta de Siurana.
Com a llocs d'interès del poble hi ha l'església romànica de Sant Andreu, dels voltants del segle XII i les restes del Castell de Farena.

Com arribar-hi:

Des de Barcelonaveure la ruta Guia Michelín
Des de Tarragonaveure la ruta Guia Michelín

DADES DE LA RUTA:

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme circular
DIFICULTAT DE LA RUTA: Moderada. No hi ha cap dificultat més enllà de la distància que cal recórrer
DISTÀNCIA RECORREGUDA: 15,46 Km
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 5 hores i 51 minuts en total (3 hores i 48 minuts en moviment + 2 hores i 3 minuts aturat); 4,0 Km/h en moviment
PUNT DE SORTIDA: Plaça de l'Era de Farena
PUNT D'ARRIBADA: Plaça de l'Era de Farena
PUNT MÉS ALT: Mola d'Estats
PUNT MÉS BAIX: A l'entrada de Farena entre la carretera i el carrer de la Font
RECOMANACIONS:

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES - RECOMANACIONS

ITINERARI:

Situats a la Plaça de l'Era, a l'entrada del poble de Farena, venint per la carretera TV-7044 des de La Riba, iniciarem la ruta en direcció al carrer de l'Era, en suau pujada i on començarem a veure les primeres marques blanques i grogues del PR-C-20.
Unes poques passes més endavant, i a la dreta del carrer, veurem el primer rètol informatiu en direcció a La Bartra.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, carrer de l'Era a Farena
Carrer de l'Era
No gaire més endavant de l'inici de la ruta, el Camí de La Bartra arriba a una primer bifurcació, on seguirem la direcció del rètol informatiu que veurem, pel camí que gira suaument a la dreta, en direcció a La Bartra (2,3 Km).

Camí de La Bartra
Passada aquesta bifurcació, poc més endavant ens situarem en una altre bifurcació, també assenyalada amb un rètol informatiu; en aquest cas haurem de continuar pel camí de la nostra esquerra, seguint la direcció a La Bartra (2.1 Km).

Més o menys a aquesta alçada del camí deixarem el terme municipal de Mont-ral (Alt Camp) i accedirem al terme municipal de Montblanc (Conca de Barberà).

Avançarem per un camí/sender/corriol passant entre una gran massa forestal i que és molt agraït a l'hora de gaudir de la natura.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, camí de La Bartra

Després d'un petit descens del camí, aquest ens portarà a creuar el Barranc del Tous, barranc que acostuma a estar sec.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, glera del Barranc del Tous
Glera del Barranc del Tous
Només passar el Barranc haurem de fer una petita pujada que ens portarà fins a un petit mirador sobre del Barranc i on la roca de l'entorn és d'un color vermellós.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, camí de La Bartra

Tot seguit i en suau baixada el camí es torna a introduir a la zona boscosa i de seguida ens portarà fins a la carretera de La Bartra.
En arribar a la carretera de La Bartra, a la nostra esquerra veurem un rètol informatiu que assenyala la direcció al nucli de La Bartra.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, bifurcació entre el camí de La Bartra i la carretera de La Bartra
Enllaç amb la carretera de La Bartra
Continuarem per la carretera de La Bartra, per la nostra esquerra i en suau ascens per un tram mig asfaltat i que ens portarà, no gaire més endavant, a un nou rètol informatiu en direcció a La Bartra. En arribar aquests rètols informatius, a l'esquerra hi ha un camí que va en direcció al Mas de Caret, que no seguirem i continuarem pel camí de la dreta.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, bifurcació carretera de La Bartra
Carretera de La Bartra
Passada aquesta darrera bifurcació i a poc menys de 200 metres veurem un rètol informatiu, a l'esquerra, i en aquest punt deixarem, momentàniament, la carretera i ens enfilarem per un corriol a l'esquerra que avança paral·lel a la pròpia carretera i per sota d'aquesta.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, camí i carretera de La Bartra

Per aquest corriol, en suau pujada, farem uns 250 metres i tornarem a connectar amb la carretera de La Bartra, just en el punt on tornarem a trobar un altre rètol informatiu en direcció a La Bartra.

En accedir novament a la carretera continuarem per la nostra esquerra i passarem pel costat d'un gran dipòsit d'aigua, a la nostra esquerra, i a tocar d'un altre rètol informatiu.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, carretera de La Bartra

Passat aquest darrer rètol informatiu, tot seguit entrarem al petit nucli de La Bartra, format per una casa refugi i una casa de turisme rural.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, carretera de La Bartra en accedir al llogaret de La Bartra
Carretera d'aquest al llogaret de La Bartra
La carretera de La Bartra s'acaba en arribar a una petita plaça o zona de pàrquing de vehicles i que dona pas al nucli central de La Bartra.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, llogaret de La Bartra
La Bartra
Per deixar La Bartra ens situarem a la petita plaça o zona de pàrquing on veurem un camí, normalment barrat per una tanca o cadena, que no deixa passar el vehicles a motor; en aquest punt i un cop travessada la tanca, continuarem per aquest Camí de la Baridana, seguint el PR-C-20 en direcció a Els Cogullons, tal i com haurem vist en el rètol informatiu que hi ha a l'entrada de La Bartra.
Per aquest Camí de la Baridana haurem de recórrer uns 440 metres aproximadament, en suau pujada, fins a arribar a una bifurcació, senyalitzada amb un rètol informatiu, que veurem a l'esquerra del camí.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, Camí de la Baridana i corriol a Els Cogullons
Camí de la Baridana i corriol a Els Cogullons
En aquest punt deixarem el Camí de la Baridana i continuarem per la nostra esquerra en direcció a Els Cogullons per un sender o corriol on bona part del trajecte és en pujada suau, però hi ha algun tram que té forta pujada, tot i que són trams curts; el sender transcorre per un frondós bosc amb pins, alzines i sotabosc típic del mediterrani.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, bosc entre La Bartra i Els Cogullons

Quan portem un bon tram caminant pel bosc el sender ens portarà a passar per una de les fonts que hi ha pels voltants, concretament, a peu de camí trobarem, la Font Freda, que em sort podrem trobar amb aigua, al igual que els voltants d'aquesta font que hi ha petites basses d'aigua (no és recomanable consumir aquesta aigua, dons està embassada en aquestes basses i hi ha animals que beuen d'elles).

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, Font Freda al bosc entre La Bartra i Els Cogullons
Font Freda
Aquesta zona boscosa i els seus voltants és coneguda com "lo Mas d'en Fonts".
Passada la Font Freda el sender ens portarà, de seguida, fins a una nova bifurcació ben senyalitzada amb 2 rètols informatius; en aquest punt s'uneixen el PR-C-20 pel anem transitant i el GR-171 (marques blanques i vermelles).

Bifurcació
PR-C-20 + GR-171
Pels voltants d'aquesta bifurcació hi ha dues fons més, a la dreta del camí la Font del Grèvol i a l'esquerra del camí la Font dels Cogullons.
Passada la bifurcació comença el Camí dels Cogullons, un camí que ens portarà fins gairebé al Refugi de Muntanya de Cogullons (pertany al Centre Excursionista de Montblanc - Refugi de Cogullons).

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, bifurcació al bosc entre La Bartra i Els Cogullons - PR-C-20 + GR-171, Camí de Cogullons i Refugi de Cogullons
Camí de Cogullons
Refugi de Cogullons
El Camí de Cogullons passa per una primera bifurcació on veurem, a la dreta del camí, un corriol que s'enfila per la vessant del turó en direcció al Refugi dels Cogullons; aquí veurem un rètol informatiu amb informació.

Camí al Refugi dels Cogullons
Continuarem uns metres més endavant d'aquest rètol informatiu (anirem en direcció a Mas de Mateu i Farena) veurem una segona bifurcació i continuarem pel camí de l'esquerra, que continuarà essent el Camí dels Cogullons - el camí de la dreta puja en direcció al Refugi dels Cogullons.

Una mica més endavant i després d'una curta i suau "baixadeta" ens situarem en una bifurcació i haurem de continuar pel camí que gira a l'esquerra, on uns metres més endavant veurem un rètol informatiu; en aquesta bifurcació deixarem de seguir el GR-171 que continua el línia recta (Pista o Camí de Rojals).
Haurem de seguir la direcció que assenyala el rètol informatiu a Mas de Mateu i Farena, seguint el PR-C-20.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, Camí al Coll d'en Serra - PR-C-20

El camí ens portarà fins al Coll d'en Serra, una bifurcació senyalitzada amb un rètol informatiu: en arribar-hi haurem de continuar pel camí que gira a la dreta, seguint la senyalització en direcció a Mas de Mateu i Farena.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, Coll d'en Serra - PR-C-20
Coll d'en Serra
El sender deixar de ser una camí ample i passa a ser un corriol i inicia, en aquest punt, una suau baixada, però conforme anem avançant, el camí agafa més pendent amb trams pedregosos; quan haurem fet poc menys de 300 metres el camí ens portarà fins a la Balma Gran, que queda a la dreta del camí i just al passar pel Grau del Paulet, dins de la terres de "lo Mas del Xuflet".

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, Grau del Paulet i Balma Gran - PR-C-20
Balma Gran
En aquesta Balma* veurem un marge de pedra que devia fer de paret per tancat algun ramat d'ovelles o cabres.

*Cavitat no gaire pregona en una paret de roca o en una vessant molt rost, en la qual penetra la claror. Roca que sobresurt en una paret rocosa i forma una cavitat al dessota

El Grau* del Paulet pel que passa el camí en aquesta zona no té cap mena de dificultat extrema en el recorregut, tot i que és una mica pedregós, però sense tenir desnivell pronunciat o dificultós, només cal estar atents a les nostres passes.

*Pas a través d'una costa abrupta. Pas a través d'un cingle o cinglera que permet assolir-ne la part superior.

El camí ens portarà a creuar el Barranc del Mas de Xuflet (que més avall s'anomena Barranc del Tous).

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, Barranc de Mas del Xuflet - PR-C-20
Barranc de Mas del Xuflet
Passat aquest barranc el camí, que continua essent el PR-C-20, comença una suau pujada en direcció nord i una mica més endavant fa un gir de gairebé 180º per continuar en pujada en direcció sud; gairebé al final d'aquest tram de suau pujada el camí passa pel costat del es ruïnes del Mas de Xuflet, que veurem a l'esquerra del camí, tot i que queden força tapades per la vegetació.
Finalment aquest corriol ens portarà fins a una bifurcació i accedirem al Camí de Mas Mateu; en aquest bifurcació hi ha un rètol informatiu que orienta en direcció a Farena seguint el PR-C-20, per l'esquerra.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, bifurcació amb el Camí de Mas Mateu - PR-C-20

En aquest punt deixarem de seguir el PR-C-20 i en entrar al Camí de Mas Mateu girarem a la nostra dreta per continua en direcció nord/nord-oest.

Camí de Mas Mateu
En girar a la dreta i seguint el Camí de Mas Mateu, un camí ample i ben condicionat, comença una constant pujada d'aproximadament 1 quilòmetre, per la que haurem de superar uns 117 metres de desnivell (d'uns 1000 msnm a uns 1117 msnm aproximadament).
Finalment el camí ens portarà fins a l'enllaç amb el Camí o Pista de Rojals; en aquesta bifurcació hi ha una tanca amb una cadena que barra el pas als vehicles a motor.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, Camí de Mas Mateu i tanca amb cadena
Cadena al Camí de Mas Mateu
En aquesta bifurcació girarem a l'esquerra i tornarem a coincidir amb el GR-171 que havien deixat a la zona de "els Cogullons".
Només girar a l'esquerra i continuar per la Pista de Rojals, ja veurem davant nostra, i a uns 160 metres, la zona on es ubicada la Taula dels Quatre Batlles.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, Camí i Pista de Rojals
Pista de Rojals
MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, Camí i Pista de Rojals en arribar a la Taula dels 4 Batlles

Arribarem al punt on és ubicada la Taula del Quatre Batlles, que veurem situada a la dreta del Camí o Pista de Rojals.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, Camí i Pista de Rojals i la Taula dels 4 Batlles
Taula dels Quatre Batlles
MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, la Taula dels Quatre Batlles

La Taula dels Quatre Batlles és una taula massissa circular de pedra, amb quatre seients, també de pedra, situada al punt geogràfic on convergeixen els termes de Montblanc (antigament Rojals), Vimbodí i Poblet (antigament Vimbodí), Mont-ral i Prades. Hi ha gravats els quatre escuts i el nom dels quatre pobles. Diu la tradició que quan calia fer una tallada de pins, els quatre batlles es reunien en aquest indret pera pactar els termes de la tala, ja que alguns boscos eren compartits.

Deixarem aquest indret i continuarem per la Pista de Rojals, en direcció oest i després d'un agradable passeig per una pista ample i ben condicionada arribarem una mena de plaça on veurem un rètol informatiu en direcció a Prades i també un altre rètol de metall que ens informa que estem prop de la Mola d'Estats o la Mola dels Quatre Termes.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, Camí i Pista de Rojals

Veurem un pas entre dues grans pedres i on destaquen, una placa metàl·lica i un rètol informatiu metàl·lic i també les marques blanca i vermella del GR-171.

Passarem per entre aquestes dues grans pedres i accedirem a la zona de la Mola d'Estats i les Tres Creus i on també veurem algunes petites cisternes naturals, que emmagatzemen l'aigua de la pluja.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, Les Tres Creus a la Mola d'Estats
Les Tres Creus
A la vora de la cinglera veurem tres creus de ferro clavades a la roca i que són conegudes popularment com "Les Tres Creus". Aquesta zona ofereix unes magnífiques vistes per sobre de la vall del riu Brugent que transcorre al fons de la vall i també de les muntanyes de Prades que veurem més a la nostra dreta (oest).
Cal anar en molt de compte en aquest indret dons la caiguda des de la cinglera al fons de la vall és molt pronunciada, per tant, cal extremar les precaucions i no acostar-se gaire al precipici.
Unes poques passes més enllà i seguint el propi GR-171 el sender ens portarà a l'altre vessant del cim on destaca un rètol informatiu de metall on indica el nom de Mola d'Estats o dels Quatre Termes.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, Mola d'Estats o dels Quatre Termes
Mola d'Estats o dels Quatre Termes
Aquesta Mola o Cim és força planer i ample, envoltat de cingleres; des d'aquest punt podrem gaudir de bones vistes sobre la Conca de Barberà i en dies clars fins i tot dels Pirineus.
Al igual que hem comentat anteriorment amb la zona de les Tres Creus, en la zona de la Mola d'Estats estarem davant d'una cinglera, per tant, cal extremar les precaucions i no acostar-se gaire al precipici.

Deixarem aquest indret i per continuar haurem de seguir, inicialment, les marques blanca i vermella del GR-171 en direcció a Prades. Entre la Mola d'Estats i la Tres Creus, haurem de veure un sender que baixa per una cinglera accessible, en direcció sud, un petit pas entre roques.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, sortida de la Mola d'Estats o dels Quatre Termes en direcció sud seguint el GR-171
Pas a seguir en direcció sud seguint el GR-171
Començarem a baixar per la vessant sud i de seguida deixarem de seguir les marques blanca i vermella i continuarem baixant uns metres fins que ens situem en un camí o corriol ben definit. En arribar-hi, després de baixar uns 30 o 40 metres aproximadament, haurem de continuar per aquest camí per l'esquerra, en direcció est.
Després d'haver fer uns 200 metres per aquest camí, arribaren a una bifurcació, no molt ben definida, però que és veu força be, on podrem deixar momentàniament aquest camí i seguir, per la nostra esquerra i en pujada, en direcció a una gran balma ubicada sota la gran massa rocosa que conforma la Mola d'Estats i les Tres Creus.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, balma sota la gran massa rocosa de la Mola d'Estats
Balma
Desfarem el camí per a situar-nos novament a l'anterior bifurcació i continuar pel Camí Carboner en direcció est.

Camí Carboner
Conforme anem avançant per aquest Camí Carboner, sempre seguint la vessant sud de la muntanya i en direcció est, i envoltats de bosc i vegetació varia, a la nostra dreta anirem veient el massís rocós conegut com "Roquers de la Cansalada" i també més al fons la Mola Roquerola.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, Camí Carboner al Coll de Viladecabres i el Roquers de la Cansalada
Roquers de la Cansalada
MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, Camí Carboner al Coll de Viladecabres i la Mola de la Roquerola
Mola de la Roquerola
El camí Carboner, que gairebé sempre va tenint tendència a baixar, ens portarà fins a una bifurcació senyalitzada amb un rètol informatiu.

En arribar-hi haurem de continuar pel camí que continua per la nostra dreta en direcció al Coll de Viladecabres, que tindrem a uns 200 metres des d'aquest punt.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, Camí Carboner i Coll de Viladecabres
Coll de Viladecabres
En arribar a aquest punt, anomenat Coll de Viladecabres, ens situarem en una cruïlla de camins i punt estratègic per continuar, segons la ruta que tinguem establerta.
  1. A l'esquerra el rètol ens orienta en direcció a Mas Mateu, lloc pel qual hem passat anteriorment; si seguim aquest camí, aproximadament després de fer poc més de 100 metres, tornarem a enllaçar amb el Camí de Mas Mateu i a connectar amb el PR-C-20.
  2. El camí que continua recta, en inicial pujada, ens orienta en direcció a la Mola Roquerola i també és un camí que baixa en direcció a Farena.
  3. El camí que gira a la dreta i que comença una llarga baixada, paral·lel al Barranc del Tossal Gros, ens orienta en direcció a Farena, fent una volta més gran que la indicada en el punt 2.
En itinerari a seguir, en aquest cas, és el indicat anteriorment en el punt 2., però serà d'anada i tornada fins novament el Coll de Viladecabres.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, Coll de Viladecabres i Camí de Mas de Roquerol
Camí de Mas del Roquerol i de Mola de la Roquerola
Aquest camí comença en pujada durant uns 120 metres aproximadament i seguidament planeja i té algun petit tram en molt suau descens; el camí, després de fer uns 270 metres aproximadament des del Coll de Viladecabres, ens portarà a una bifurcació, no gaire definida i on haurem de veure alguna fita de pedres, a la nostra dreta i també com a senyal visible, unes marques blaves pintades en les soques dels arbres.

En arribar aquesta bifurcació deixarem el Camí de Mas del Roquerol, que continua recta en direcció al propi Mas i al Grau del Roquerol, així com a Farena i a retrobar el PR-C-20 (tal i com s'apunta al punt 2.)

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, Camí a la Mola de la Roquerola
Camí a la Mola de la Roquerola
Seguint les marques blaves arribarem, després d'uns 280 metres aproximadament, a una petita esplanada on veurem una fita de pedres, punt on està situada la part superior de la Mola de la Roquerola (de fet aquesta Mola no té més que el fet d'arribar-hi, fer la foto i desfer el camí).

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, Mola de la Roquerola
Mola de la Roquerola
Per continuar haurem de desfer el camí i tornar a la bifurcació que ens ha dut fins a la Mola de la Roquerola, tornant a seguir les marques blaves.
En arribar a la bifurcació girarem a l'esquerra i tornarem en direcció al Coll de Viladecabres.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, Bifurcació al Camí de la Mola de la Roquerola amb el Camí de Mas de Roquerol i el Coll de Viladecabres

Un cop tornem a situar-nos al Coll de Viladecabres, ara haurem de continuar pel camí que gira a l'esquerra en direcció Farena i Capafonts.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, Coll de Viladecabres i Camí a Farena al Barranc del Tossal Gros

A partir d'aquest punt començarem una llarga baixada, sempre paral·lels al Barranc del Tossal Gros, situat a la nostra dreta i passarem entre Els Roquers de la Cansalada (a la nostra dreta) i la Mola de la Roquerola (a la nostra esquerra).

Camí de baixada paral·lel al Barranc del Tossal Gros
El camí de baixada té algunes ziga-zagues al principi, però posteriorment és un camí que transita gairebé en línia recta, en constant baixada i sense cap dificultat.
El camí ens portarà a una bifurcació senyalitzada amb un rètol informatiu i que seguirem en direcció a Farena i Capafonts.

Aproximadament per aquesta bifurcació el camí passa sobre el Barranc del Tossal Gros, gairebé de forma inapreciable, i el torrent passa a la nostra esquerra; continuarem baixant pel camí fins que aquest ens portarà a enllaçar amb el Camí de Mas d'en Toni; en arribar a aquest camí haurem de continuar per la nostra esquerra, en molt suau descens.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, Camí de baixada paral·lel al Barranc del Tossal Gros i enllaç amb el Camí Mas d'en Toni
Enllaç amb el Camí Mas d'en Toni
El camí ens portarà en direcció al Mas d'en Toni, però abans d'arribar-hi veurem un rètol informatiu que ens orientarà en direcció a Farena, girant a l'esquerra i travessant el Barranc del Tossal Gros (aquest barranc desemboca al Riu Brugent); el propi camí que arriba al Mas té una senyal de prohibit el pas (finca particular).

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, Camí Mas d'en Toni

En travessar el Barranc del Tossal Gros començarem un petit tram pujada pel Camí de la Solana, un corriol molt ben definit i que ens portarà, de seguida, a una nova bifurcació on veurem un rètol informatiu que ens orientarà en direcció a Farena, seguint el camí en línia recta, deixant el que gira a la dreta en direcció a Capafonts.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, Camí de la Solana en direcció a Farena

Anirem avançant pel Camí de la Solana, tenint a la nostra dreta i al fons de la vall, el Riu Brugent, molt proper a aquest camí.
Passarem per sobre d'un petit pont de fusta que travessa un petit barranc que com la majoria desemboca al Riu Brugent.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, Pont de fusta sobre un petit barranc al Camí de la Solana en direcció a Farena
Pont de fusta al Camí de la Solana
De seguida el Camí de la Solana ens portarà a una nova bifurcació on veurem un rètol informatiu i en aquest punt haurem de continuar en línia recta, deixant la única direcció del rètol orientada al Toll de l'Olla.

El Riu Brugent des del seu naixement a Capafonts (Font de la Llúdriga) i fins al seva desembocadura al Riu Francolí a la població de La Riba té diversos trams amb gorgs. El Toll o Gorg de l'Olla és un dels seus gorgs més populars i concorreguts de la Serra de Prades. Aquest gorg és grans dimensions i amb abundància d'aigua i permet un bany d'aigua clara i neta en un lloc privilegiat. El gorg, de forma circular, és el treball incansable del propi riu al llarg del temps.

Seguint el Camí de la Solana, aquest ens portarà fins a una altre bifurcació, on veurem un rètol informatiu en direcció, entre d'altres a Farena, que ja veurem davant nostra.

Farena
En aquesta bifurcació tornarem a enllaçar amb el PR-C-20, que ve per l'esquerra i des de la zona del Mas del Roquerol i Grau del Roquerol, entre d'altres tal i com veurem en el rètol informatiu.

Camí de la Solana
Un cop haguem passat aquesta bifurcació de seguida entrarem a Farena; el camí passa pel costat d'un pàrquing a l'entrada del poble, protegit per un mur o marge de pedres; accedirem a la carretera general TV-7044, on veurem el darrer rètol informatiu.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, Camí de la Solana i carretera TV-7044 a Farena

Per la carretera, haurem de fer uns 75 metres, anant en molt de compte, dons no hi ha voral de protecció per a vianants, fins a arribar a l'alçada del primer carrer de Farena; un petit pont o pas que accedeix al poble pel carrer de la Font + plaça Vella + carrer de la Font i fins arribar a la Plaça de l'Era, punt final de la ruta.

MOLA D'ESTATS - LES 3 CREUS - TAULA DELS QUATRE BATLLES, Carrer de la Font a Farena