domingo, 22 de mayo de 2022

la bisbal del penedes-mas bartomeu-puig de la cova-cova gran-puig la serreta-puig francas-roca blanca

LA BISBAL DEL PENEDÈS
MAS BARTOMEU-PUIG DE LA COVA-COVA GRAN-
PIC LA SERRETA-PUIG FRANCÀS-ROCA BLANCA

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser una guia exacta a seguir per part de qui pugui llegir aquests comentaris.

UBICACIÓ:

La població de La Bisbal del Penedès està ubicada a la comarca del Baix Penedès, dins de la província de Tarragona. Apareix per primera vegada en un testament datat en el 1011 i novament en el 1307. Es torna a tenir notícies en el segle XV, quan la família Salbà, provinent d'Aiguamúrcia, s'instal·len i passen a ser barons del lloc. L'església parroquial és dedicada a Santa Maria. De l'antic castell no en queden restes i actualment hi ha construït el nou Centre Municipal de Cultura.

Com arribar-hi:

Des de Barcelona, caldrà agafar l'autopista AP-7 en direcció a Tarragona fins a l'enllaç amb l'autopista AP-2 (E-90) i agafar la sortida 12-L'Albornar-La Bisbal del Penedès; a la sortida de l'autopista entrarem a la carretera T-240 i per una rotonda en direcció a La Bisbal.
Des de Tarragona, caldrà agafar l'autopista AP-7 en direcció a Barcelona fins a l'enllaç amb l'autopista AP-2 (E-90) i agafar la sortida 12-L'Albornar-La Bisbal del Penedès i seguir les mateixes indicacions anteriors. També es possible arribar-hi a través de la carretera N-340 fins a El Vendrell, posteriorment continuar per la C-51 en direcció a Valls i seguidament per la carretera TP-2402 fins arribar a La Bisbal.

DADES DE LA RUTA:

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme circular
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Moderadament alt
DISTÀNCIA RECORREGUDA: 18,94 Km
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 6 hores i 27 minuts en total (4 hores i 27 minuts en moviment + 2 hores aturat); 4,3 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Portar aigua i menjar en quantitat suficients; portar roba i calçat adequat, tant per a dies calorosos com per a dies freds; protegir-se del sol (gorra, protector solar, etc...); abans d'iniciar la ruta s'ha de conèixer la predicció meteorològica del dia en que es fa la ruta (amb predicció meteorològica amb forts vents, pluges o forta calor, és millor no fer la ruta); sempre que sigui possible no fer la ruta en solitari i en tot cas sempre deixar dit a familiars i/o amics de la ruta que es té previst fer; seguir sempre la ruta marcada si hi ha marques que condicionin el recorregut (en aquest cas hi ha marques a seguir del PR-C-224 fins a Mas Bartomeu); tenor en compte les hores de llum solar perquè no se'ns faci de nit per la qual cosa és preferible començar de bon matí quan la fresca del dia és més agradable; cal respectar en tot moment el medi natural; tota la brossa que puguem generar cal endur-se-la per a dipositar-la posteriorment on correspongui
DESTACATS: La Bisbal del Penedès, Mas Bartomeu, construccions de Pedra Seca i sobretot el paisatge que veurem al llarg de tot el recorregut
PUNT DE SORTIDA: Plaça de l'església de La Bisbal del Penedès
PUNT D'ARRIBADA: Plaça de l'església de La Bisbal del Penedès
PUNT MÉS ALT: El Puig de la Cova
PUNT MÉS BAIX: A la Plaça de l'Era de Batre, a la zona d'aparcaments de La Bisbal per sota del Consultori Mèdic Local
Altres rutes similars:

ITINERARI:

Situats a la plaça de l'Església de La Bisbal del Penedès ens dirigirem cap al carrer Girona on és ubicat el Consultori Mèdic Local; aquí veurem unes escales que baixen en direcció a la zona d'aparcaments i a la Plaça de l'Era de Batre.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, Plaça de l'Era de Batre a La Bisbal del Penedès
Plaça de l'Era de Batre
Plafó informatiu del PR-C-224
Com a referència una part d'aquesta ruta està senyalitzada pel PR-C-224 (La Bisbal del Penedès a Sant Magí de la Brufaganya); les marques a seguir són: dues petites ratlles en paral·lel, l'una de color blanc i l'altre (a sota) de color groc.
Aquestes marques o senyals estan distribuïdes al llarg del camí i ens acompanyaran fins a Mas Bartomeu.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, senyal del PR-C-224
Senyal del PR
Travessarem l'antiga carretera TV-2401 o l'actual avinguda del Baix Penedès i seguirem per un camí asfaltat que passa entre el camp de futbol (a l'esquerra) i un camp de cultiu (a la dreta); aquest camí ens portarà fins a l'actual carretera TV-2401; travessarem la carretera en direcció al camí que veurem davant nostre.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, carretera TV-2401 a La Bisbal del Penedès

Un cop haguem travessat la carretera creuarem sobre la Rasa dels Masos de manera gairebé inapreciable; continuarem per un corriol que veurem a la nostra esquerra i que circula entre força vegetació i on destaquen les ginestes.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, corriol amb ginestes a tocar de Tèxtil Codina

En aquest tram de camí i una mica més endavant també podrem veure alguna senyal o marca de color groc corresponent al "Camí de Sant Jaume de Compostela", però que segueix el sentit contrari al nostre.
Seguirem el corriol paral·lelament a la paret de l'antiga fàbrica tèxtil Gorina; situats en aquest punt farem un incís per continuar la ruta:
  • Depenent de l'estat d'aquest corriol, segons l'època de l'any, la gran vegetació que s'acumula i sobretot per les ginestes que poden tapar el camí, hi ha una possible alternativa a aquest recorregut:
  1. Seguir el recorregut descrit anteriorment i marcat amb les senyals del PR-C-224
  2. No creuar la carretera TV-2401 i continuar per aquesta per la nostra esquerra en direcció a una rotonda que veurem uns 100 metres més endavant; en arribar a la rotonda continuar per la nostra dreta, seguint el Camí del Cementiri i passant pel pont sobre l'autopista AP-2 (aquesta és la ruta marcada en el track del GPS que s'adjunta)
LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, rotonda a la carretera TV-2401

Creuarem pel pont sobre l'autopista AP-2, seguint el Camí del Cementiri i en travessar-lo veurem, a la nostra esquerra, la casa i parcel·la del "Pujolet"; seguirem el Camí del Cementiri fins arribar al propi cementiri municipal on ens situarem davant d'una bifurcació; a la paret del davant del cementiri veurem les marques pintades del PR i les seguirem, girant a la nostra esquerra i en direcció al Camí del Rotllat.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, Camí del Cementiri i Camí del Rotllat a La Bisbal del Penedès
Inici del Camí del Rotllat
Seguirem pel Camí del Rotllat, en suau però constant pujada; el camí passa per sota de la Masia del Rotllat, que podrem veure situada en uns marges per sobre del camí i a l'esquerra d'aquest; a la dreta del camí també hi ha una altre petita casa.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, Camí del Rotllat i Masia de Cal Rotllat a La Bisbal del Penedès
Camí del Rotllat
Masia de Cal Rotllat
Passada la Masia de Cal Rotllat, arribarem al principi de la "pujada del Rotllat", on inicialment hi ha un curt tram cimentat; abans d'iniciar la pujada, a l'esquerra hi ha una entrada a una peça de terra, on podem veure una barraca de Pedra Seca i un gran dipòsit d'aigua.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, Camí del Rotllat a La Bisbal del Penedès
1-Esquerra: a la barraca
2-Dreta: inici de la Pujada del Rotllat
El tram de pujada pel Camí del Rotllat és curt i en suau desnivell positiu; aquest antic camí ha deixat senyals impreses en el terra rocallós, dons es poden veure clarament les vies que han deixat les roderes dels carros que han passat per aquí al llarg del temps una i altre vegada, amunt i avall del camí.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, roderes de carro al Camí del Rotllat a La Bisbal del Penedès
Roderes de Carro a la pujada del Rotllat
Gairebé en arribar al cap damunt de la pujada del Rotllat, aquest es bifurca en dos; uns metres més endavant es tornen a unir novament.

Finalment la pujada o Camí del Rotllat fa un gir a la dreta i ens situarem davant d'una bifurcació; el camí de la dreta, batejat pel recordat Joan Farré Benach, com a "Camí de les Guineus", NO el seguirem; així dons, continuarem pel camí de l'esquerra (o en línia recta) i que gira a l'esquerra.

En girar a l'esquerra comença el Camí dels Sagraments i que transita paral·lel al Torrent de Mas Bartomeu o de SanSuies.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, Camí dels Sagraments a La Bisbal del Penedès
Camí dels Sagraments
LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, Camí dels Sagraments i Torrent de Mas Bartomeu a La Bisbal del Penedès
Trams dels Camí dels Sagraments i/o del propi Torrent de Mas Bartomeu
En iniciar les nostres passes pel Camí dels Sagraments, aquest és força empedrat; aquest corriol ens portarà en direcció cap a la zona coneguda com el "Fondo del Totarreu", on el camí o corriol pot transitar per la mateixa llera del torrent de Mas Bartomeu.
Normalment aquest camí és força net de vegetació i no comporta cap dificultat per anar avançant.

Bifurcació
El camí ens portarà fins a una bifurcació i en aquest punt haurem de continuar per la nostra dreta seguint la pròpia llera del Torrent; el camí que gira a l'esquerra i en pujada ens portaria en direcció a SanSuies.
Més endavant el camí ens portarà fins a una nova bifurcació; aquí haurem de seguir en línia recta (per la nostra esquerra) seguint el propi torrent; el corriol que gira a la dreta assenyalat amb alguna fita de pedres, alguna senyal blava pintada a les pedres o actualment per un pal de fusta ens portaria en direcció a la zona del Coll dels Carrers (no el seguirem).

Torrent de Mas Bartomeu
Dreta: Al Coll dels Carrers
Passada aquesta bifurcació deixarem el terme municipal de La Bisbal del Penedès i accedirem al terme municipal del Montmell.
En deixar aquest darrera bifurcació, una mica més endavant, el que fins ara era un corriol passa a ser un camí més ample.

Tal i com s'ha indicat al inici de la ruta, des de La Bisbal i fins a Mas Bartomeu haurem d'anar seguint les senyals blanca i groga del PR-C-224.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, Torrent de Mas Bartomeu - Arboç o Cirerer de Pastor - Margalló

Per aquesta zona del camí en direcció a Mas Bartomeu podrem veurem alguns racons on s'han netejat de vegetació per a deixar al descobert i a primera vista algunes de les especies més característiques de la zona, com ara són: l'Arboç (en espanyol: Madroño) (també conegut com a Cirerer de Pastor - Arbutus unedo) i el Margalló (en español: Palmito - Chamaerops humilis).

Continuant pel camí, que transita majoritàriament pel mateix torrent, més endavant veurem, a l'esquerra del camí, una construcció de pedra seca, en aquest cas, un antic dipòsit d'aigua.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, dipòsit o cisterna de pedra seca al Torrent de Mas Bartomeu
Dipòsit d'aigua de Pedra Seca
Passat poc més d'1 quilòmetre, arribarem a una nova bifurcació, just en el punt on es trobem el Torrent de Mas Bartomeu i el Torrent de SanSuies; aquí haurem de continuar pel camí que gira a la dreta i que segueix pel mateix fondo del Torrent de Mas Bartomeu (cal fixar-se en les marques blanca i groga del PR).

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, Torrent de Mas Bartomeu al terme municipal del Montmell
Bifurcació entre el Torrent de Sansuies (esquerra) i Torrent de Mas Bartomeu (dreta)
Continuarem pel camí seguint el Torrent de Mas Bartomeu; normalment aquest tram del camí, tot i ser la pròpia llera del torrent, acostuma a està en bon estat i només en temporades de fortes pluges deixa al descobert alguns esvorancs(1).

Torrent de Mas Tarragó
Un racó del camí amb Margalló i Arboç
El camí pel torrent és força suau tot i que contínuament estarem guanyant alçada;  després d'un llarg tram, en continus girs a dreta i esquerra, seguint sempre el curs serpentejant del torrent, arribarem al punt de "La Cubeta de Mas Bartomeu", on deixarem el Torrent de Mas Bartomeu i començarem una llarga i continua pujada en direcció al Mas Bartomeu, que ja veurem davant nostra dalt del cim.

Tram de pujada al pas per la Cubeta de Mas Bartomeu
Gir a l'esquerra en direcció a Mas Bartomeu (corriol)
En iniciar el tram de pujada en direcció a Mas Bartomeu haurem de fer un primer tram d'uns 200 metres aproximadament de pujada per un camí ample fins a arribar a una petita esplanada; aquest camí ample continua fent un primer gir a la dreta i posteriorment a l'esquera i segueix, ara en baixada, cap al Fondo de l'Argelagar, però que nosaltres NO seguirem.
En aquesta petita esplanada, deixarem el camí ample de la dreta i continuarem per un corriol que veurem a la nostra esquerra i que comença a enfilar-se per la vessant sud de la muntanya.
A l'inici del corriol o Camí de Mas Bartomeu veurem un parell de senyals pintades al terra, una de les quals és força curiosa pel seu disseny; també veurem senyals de color blanc i groc del PR.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, Camí de Bartomeu
Camí de Mas Bartomeu
Seguirem pel Camí de Mas Bartomeu que continua pujant en força pendent i que ens portarà fins a les restes del Mas Bartomeu, situat dins del terme municipal del Montmell.

Conforme anem pujant en direcció a Mas Bartomeu, podrem veurem la serralada del Puig de la Cova, un dels destins de pas que trobarem més endavant.
Després d'un darrer esforç pel Camí de Mas Bartomeu, on en el tram final és força pedregós, arribarem a Mas Bartomeu, on normalment ens rebrà la tranquil·litat, el silenci i la solitud d'un Mas que ja fa molts anys que va quedat deshabitat.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, Mas Bartomeu
Mas Bartomeu

La Masia o Mas Bartomeu és una de les poques masies completament isolades que hi ha a la comarca del Baix Penedès. De fet, no hi ha cap nucli urbà suficientment a prop que serveixi com a referència i per tant va ser una de les primeres en deshabitar-se.
La primera noticia que se'n té és de l'any 1715, quan Felip Llopart era "pagès habitant en lo Mas Bartomeu".
Actualment està en runes, sense teulada i amb les parets esmussades. Aguanten alguns murs perfectament emmarcats per cantoneres de pedra. També és de pedra un portal que ara és interior i que donava accés a la torre que serví per a formar el nucli de la masia. L'existència d'aquesta torre de guaita es justifica per l'alçada i la importància estratègica de l'indret, des del qual s'albira una panoràmica molt extensa.
El caire militar i defensiu del conjunt queda reflectit pel nombre d'espitlleres formades per bons carreus de pedra. N'he comptades més d'una dotzena que, situades a l'alçada d'un metre aproximadament i aptes per a l'emplaçament de ballestes o mosquets, podien batre tota la zona del pla de la muntanya que envolta l'edificació. (Extret dels llibres "Masies" i "El Montmell sostre del Baix Penedès" del bisbalenc Benjamí Català i Benach).

De la paret sud del Mas, on veurem alguna senyal blanca i groga del PR, continuarem en direcció a la paret oest (esquerra) que ens portarà a la part posterior del edifici i on veurem una gran alzina.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, Alzina a Mas Bartomeu
Alzina de Mas Bartomeu
Camí d'Aiguaviva a Mas Bartomeu
Davant del Mas i de l'alzina hi ha el Camí d'Aiguaviva a Mas Bartomeu pel que continuarem per la nostra esquerra.
Per aquest camí en suau baixada ens portarà, després de fer uns 170 metres aproximadament, fins a una bifurcació, on veurem com les marques blanca i groga continuen pel camí que gira a la dreta i que en aquest punt deixarem de seguir; en el nostra cas haurem de continuar pel Camí de Coll d'Arca a Mas Bartomeu que segueix en línia recta o per la nostra esquerra.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, Camí d'Aiguaviva a Mas Bartomeu + Camí de Coll d'Arca a Mas Bartomeu
Camí de Coll d'Arca a Mas Bartomeu
En iniciar el Camí de Coll d'Arca a Mas Bartomeu haurem de fer una suau pujada d'uns 300 metres aproximadament, seguit d'una suau baixada d'uns 200 metres aproximadament i seguidament un curt tram més planer; finalment aquest Camí, que passa per la zona coneguda com "Els Pinyerets", comença una zigzaguejant i pedregosa pujada que ens portarà fins al Camí o Tallafoc de Coll d'Arca.

Diferents trams del Camí del Coll d'Arca a Mas Bartomeu
Camí de Coll d'Arca a Mas Bartomeu i al fons la Serra del Montmell
El Camí ens portarà fins a una bifurcació, just en la zona del Tallafoc de Coll d'Arca i en arribar-hi haurem de continuar pel camí que gira a la nostra esquerra.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, Camí de Coll d'Arca a Mas Bartomeu + Tallafoc de Mas Bartomeu

Aquest camí o Tallafoc de Coll d'Arca anirà avançant suaument i gairebé per un tram força planer; des d'aquest punt podrem veure i gaudir de tota la serralada del Montmell i que ja ens anirà acompanyat en una gran part de tot el recorregut.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, Camí del Tallafoc de Coll d'Arca i Serralada del Montmell
Camí o Tallafoc de Coll d'Arca
LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, Serralada del Montmell
Serralada del Montmell
Seguirem per aquest camí, que transita per la Carena de la Cativera, i aquest ens portarà fins a una bifurcació i en aquest punt continuarem pel camí que segueix en línia recta o per la nostra dreta, (el camí de l'esquerra ens el trobarem més endavant, però fa més volta i té més desnivell).

Anirem avançant per aquest camí que va fent petites oscil·lacions en el seu terreny, però sense cap dificultat; poc més endavant ja veurem davant nostra el cim del Puig de la Cova.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, Camí del Tallafoc de Coll d'Arca (Carena de la Cativera) i Puig de la Cova
Camí en direcció al Puig de la Cova
El camí que va serpentejant per la Carena de la Cativera i ens portarà fins a la darrera forta pujada que hi ha abans d'arribar al Puig de la Cova, que està coronat per una petita edificació que serveix com a Torre de Guaita o lloc de vigilància d'incendis.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, Camí del Tallafoc de Coll d'Arca (Carena de la Cativera) i darrera pujada al Puig de la Cova
Darrera pujada al Puig de la Cova
Aquesta darrera pujada, d'aproximadament uns 400 metres, té un desnivell positiu molt considerable i també és força pedregosa.

Puig de la Cova
El Puig de la Cova és una muntanya de 672 metres situada dins del terme municipal del Montmell; té una petita esplana pedregosa d'uns 40 metres quadrats, on resta ubicada una caseta o Torre de Guaita; està envoltada de matolls com ara romaní (Rosmarinus officinalis), coscoll (Quercus coccifera), algun petit pi (Pinus halepensis), esbarzer (Rubus ulmifolius), argelaga (Ginesta scorpius)....

Des del Puig de la Cova, el punt més elevat de la ruta, veurem el Puig Francàs (mirant en direcció sud), muntanya que divideix els termes municipals de La Bisbal del Penedès i del Montmell.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, Puig de la Cova i Puig la Serreta des del Puig de la Cova

Situats en direcció sud, deixarem el Puig de la Cova, seguint un corriol que baixa en molta pendent, pedregós i força traçat; per aquest corriol veurem algunes marques vermelles pintades a les roques i que ens aniran orientant en la direcció correcta.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, corriol del Puig de la Cova en direcció a la Cova Gran, seguint el camí de les bateries

Per aquesta primera part pel corriol, caldrà anar en molt de compte, tant pel pendent, com per les pedres i la terra solta que rellisca avall i que ens pot fer caure o ensopegar.
Haurem de fer uns 90 metres de baixada aproximadament, per un corriol que alguns coneixen com el Camí de les Bateries o la carena de les Bateries, i això és degut a que en el temps de la Guerra Civil espanyola per aquesta zona hi havia instal·lats alguns nius de metralladores.
Passats aquests 90 metres haurem de girar a la nostra dreta, just davant d'un pi jove; al girar a la dreta haurem de veure una senyal o marca vermella pintada en una roca.

Camí de les Bateries
A partir d'aquest punt el camí o corriol continua baixant però de forma més suau; el camí és força traçat i no té pèrdua, tot i que cal anar mirant de seguir les marques vermelles que puguem anar trobant; el camí va baixant gairebé de força recta fins que aquest comença a fer un suau gir a la nostra esquerra i ens va acostant a la Cova Gran (també coneguda com a Cova de la Plana Joana) que de sobte veurem davant nostra.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, Cova Gran del Montmell
Cova Gran
La Cova Gran es tracta d'una balma d'uns 31 metres d'amplada per uns 9 metres de fons i d'una alçada aproximada de 6,35 metres; és orientada al Oest a la vessant de la Plana Joana.

En deixar la Cova Gran haurem de continuar seguint l'inici o capçalera d'un torrent que baixa en direcció a la Plana Joana; inicialment aquest torrent té forta però curta pendent i de seguida el camí és més suau, però té l'inconvenient que és força pedregós i haurem d'anar ajudant-nos de les mans per superar petits salts i roques. Pel torrent anirem trobant senyals pintades a les roques, però ara de color verd, tot i que també n'hi ha alguna vermella.

Torrent
Al final del torrent accedirem a un camí ample que no és altre que el Torrent del Prat i que de seguida deixarem per continuar pel camí que inicia una forta pujada en direcció a la carretera TV-2401 (La Bisbal del Penedès a La Juncosa del Montmell).

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, torrent entre la Cova Gran i la Plana Joana i Torrent del Prat
Camí i Torrent del Prat
La pujada en direcció a la carretera té uns 280 metres aproximadament, per un camí ample i còmode, però en forta pujada; abans d'arribar a la carretera passarem sota una línia d'alta tensió elèctrica.

Una mirada enrere
Un cop arribarem a la carretera TV-2401 haurem de continuar per aquesta, girant a la nostra dreta i en direcció a la Juncosa del Montmell.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, carretera TV-2401 a La Juncosa del Montmell
Carretera TV-2401
Pel voral dret de la carretera haurem de fer uns 190 metres aproximadament fins a arribar a una bifurcació; un cop aquí haurem de travessar la carretera girant a la nostra esquerra, tenint en compte que no hi ha pas de vianants, i anar en direcció a un altre camí, que inicialment està asfaltat i que és a tocar de la "Pedrera de la Juncosa".

Continuarem per aquest camí, que de seguida per el tram asfaltat, i arribarem a l'alçada d'una cadena que barra el pas als vehicles a motor; a la nostra dreta queda la "Pedrera de la Juncosa", que procurarem de no acostar-nos-hi, dons hi ha un profund forat buidat a la muntanya i per tant, una caiguda al buit força alta.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, Camí en direcció al Puig Francàs i la Pedrera de la Juncosa

Passada la cadena que barra el pas, el camí té un suau descens i més endavant el camí comença una pujada en direcció al Puig Francàs.

Abans de començar el tram de pujada el camí passa per una espècie de rotonda on també trobarem una cadena que barra el pas; com l'anterior passarem sense problema i continuarem endavant.
La pujada és força pronunciada i després de fer una corba d'esquerra a dreta arribarem a una zona més suau i el camí gira a l'esquerra per continuar pujant fortament en direcció al Puig Francàs; en aquesta zona més planera deixarem momentàniament el camí i girarem a la dreta i seguirem un corriol que ens portarà al Puig la Serreta.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, Camí en direcció al Puig Francàs des de la Pedrera de la Juncosa i en direcció al Puig la Serreta
Corriol al Puig la Serreta
El corriol fins al Puig la Serreta és molt suau i força còmode i bastant ben fresat; el Puig la Serreta té una fita de pedres que indica la seva part més elevada; en aquest Puig podrem gaudir de bones vistes de 360º; gaudirem de la Serra del Montmell, de part del recorregut que haurem deixat enrere i de part del que queda part endavant.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, Puig la Serreta al Montmell
Puig la Serreta
El Puig la Serreta és una muntanya de 463 metres que es troba dins del terme municipal del Montmell.

Deixarem el Puig la Serreta i haurem de desfer el corriol i tornar al camí que ens portarà en direcció al Puig Francàs que veurem davant nostra.
El camí que puja en direcció al Puig Francàs és força costerut, seguint el camí en un desnivell considerable durant uns 630 metres.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, camí de pujada al Puig Francàs des del Montmell

Aproximadament els darrers 100 metres abans d'arribar al Cim, s'acaba el camí ample i comença un corriol força ben traçat, però bastant pedregós.
Finalment arribarem al Puig Francàs, el segon punt més alt de la ruta; el cim del Puig Francàs és força ample i planer i té altres dos possibles accessos, sempre des de la vessant sud i venint del terme municipal de La Bisbal; el Cim és coronat per una gran fita de pedres i un pal metàl·lic al mig; el cim està envoltat de plantes autòctones mediterrànies com ara el Garric o Coscoll, romaníestepabrucpi...

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, Puig Francàs i al fons la Serra del Montmell
El Puig Francàs
El Puig Francàs és una muntanya de 551 msnm i que es troba entre les municipis del Montmell i de La Bisbal del Penedès.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, Cim del Puig Francàs al Baix Penedès
Puig Francàs, el cim més alt del municipi de La Bisbal del Penedès
Des del Puig Francàs tenim magnífiques vistes de 360º; al nord la Serra del Montmell; al oest o ponent podrem veure Alt Camp (Serra de Miramar) i el Baix Camp (Serra de Prades) i el Tarragonès; al est o llevant l'Alt Penedès; al sud la Serra Pedregosa i la Mar Mediterrània.

Deixarem el Puig Francàs seguint un corriol que travessa la petita esplana del Cim en direcció sud; la major part del recorregut per aquesta zona i abans d'arribar a les zones habitades, passarem per sobre d'una roca calcària, gairebé sense arbrat i envoltat de matolls (molts amb punxes).

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, Cim del Puig Francàs en direcció sud a la Mediterrània Baix Penedès
Puig Francàs sobre la plana del Baix Penedès i la Mar Mediterrània (sud)
LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, Cim del Puig Francàs en vistes a la Serra del Montmell (nord)
Puig Francàs en direcció a la Serra del Montmell (nord)
En deixar el Puig Francàs seguirem la direcció sud-est que baixa fortament per la carena que divideix el Fondo de Cal Sumoi (a la nostra dreta) i el Fondo del Setrill (a la nostra esquerra) i en direcció a la part alta de l'urbanització del Priorat; com a referència seguirem la direcció a una gran antena que veurem al capdamunt de l'urbanització.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs,  des del Puig Francàs en direcció a la Roca Blanca
Corriol de baixa des del Puig Francàs
Aquesta baixada des del Puig Francàs té un desnivell considerable per un terreny pedregós i amb terra solta, per tant, caldrà extremar les precaucions per no relliscar o ensopegar.
La baixada té aproximadament uns 750 metres amb un desnivell negatiu de 147 metres, per tant, en pocs metres baixarem de forma força sobtada.
En arribar al punt més baix el corriol torna a pujar per un tram igual que l'anterior, molt pedregós i curt però ben definit, i que ens portarà fins a la Roca Blanca.

Corriol de pujada a la Roca Blanca
Des de la sortida del Puig Francàs i continuant pel corriol de baixada, passant per la Roca Blanca i seguint fins a arribar a un dipòsit d'aigua que subministra a l'urbanització del Priorat de la Bisbal, estarem passant sempre per la línia imaginària que divideix els termes municipals del Montmell (a l'esquerra) i de La Bisbal del Penedès (a la dreta).

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs,  la Roca Blanca entre els termes del Montmell i La Bisbal del Penedès
La Roca Blanca
La Roca Blanca o Pedra Blanca és un Puig de 425 msnm que divideix els termes municipals del Montmell i de La Bisbal del Penedès.

En deixar el Puig de la Roca Blanca seguirem el corriol que baixa més suaument, dons el desnivell és menor; el corriol continua essent força pedregós i ens portarà fins a un dipòsit d'aigua, on deixarem el corriol i comença un camí ample.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs,  camí al dipòsit d'agua i antena a l'urbanització del Priorat de La Bisbal
Dipòsit d'aigua
Antena
Passarem primer pel costat del dipòsit d'aigua (a la nostra dreta) i més endavant i quan el camí ja comença a baixar, passarem pel costat d'una gran antena (a la nostra dreta).
Passada l'antena el camí, en forta baixada, comença a estar cimentat de forma rugosa perquè el vehicles a motor tinguin més tracció i això també afavoreix al caminar.
Seguidament entrarem a l'avinguda del Priorat, primer carrer dins de l'urbanització del Priorat de La Bisbal i que continua en forta baixada.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs,  avinguda del Priorat a l'urbanització del Priorat de La Bisbal
Avinguda del Priorat
Més endavant aquesta avinguda perd el seu pendent i inclòs té una molt suau pujada i que ens portarà a una bifurcació amb el carrer Oviedo, el primer que gira a la nostra esquerra.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs,  avinguda del Priorat i carrer Oviedo a l'urbanització del Priorat de La Bisbal
Avinguda del Priorat i carrer Oviedo
Al final del carrer Oviedo comença una forta baixada i enllaça amb el carrer Pamplona que haurem de seguir girant a la nostra esquerra en contínua i forta baixada; al final d'aquest enllacarem amb el carrer de Burgos que haurem de seguir girant a la nostra esquerra i pel que haurem de seguir baixant fins arribar al carrer de Segòvia i que haurem de seguir girant a la nostra dreta -aquí s'acaba la forta baixada-; aquest darrer carrer ens portarà a les afores de l'urbanització del Priorat de La Bisbal; de seguida haurem de creuar sobre el pont de l'autopista AP-2 / E-90; un cop haguem passat sobre el pont, el camí asfaltat baixa lleugerament i de seguida veurem, a l'esquerra, un petit edifici o torre transformadora d'electricitat, i només passar-lo deixarem el camí asfaltat i continuarem per la nostra esquerra, per un camí terrós.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, camí a l'urbanització del Priorat de La Bisbal

Seguirem el camí de terra i que una mica més endavant gira a l'esquerra i passa entra, la Riera de La Bisbal (a l'esquerra) i una gran parada de garrofers (a la dreta).

Més endavant i quan ja veiem les primeres cases de La Bisbal del Penedès, el camí gira suaument a la dreta, passant per sobre d'un rocallís (semblant una catifa de roca).

Uns pocs metres més endavant deixarem el camí més ample i girarem a l'esquerra, seguint un corriol força ben traçat i que baixa en direcció a la Riera de La Bisbal.

En un petit mirador veurem un plafó informatiu on podrem alguns del elements paisatgístics de la zona; val la pena aturar-se a observar la informació del plafó i contemplar, des d'aquest petit mirador, una part de la geografia del Baix Penedès.

Passat el plafó informatiu el corriol baixa en direcció a La Riera de La Bisbal; passarem per sota de la casa de La Riba i que dona nom al "Barri de La Riba" de La Bisbal del Penedès.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, casa de La Riba a La Bisbal del Penedès
La Riba
El corriol baixa suaument el direcció a la Riera de La Bisbal, passant per la "Timba" que és com anomenen al poble aquesta zona; veurem que hi ha rocòdrom.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, camí en direcció a La Riera de La Bisbal sota de la Timba

Finalment accedirem a la Riera de La Bisbal i continuarem per aquesta per la nostra dreta i en un curt tram; en arribar al que pot semblar una cruïlla haurem de deixar la Riera (abans del pont) i girar suaument a l'esquerra.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, La Riera de La Bisbal i el pont de la Riba
La Riera de La Bisbal
El pont de la Riba
A l'esquerra del torrent i delimitat per una tanca de pedra veurem un passadís, amb un corriol ben definit, que passa a tocar d'un arbre (salze blanc) i en direcció a unes escales; superarem aquesta dotzena d'escalons i ens situarem al carrer del Torrent; continuarem per una pujada, que forma part del mateix carrer Torrent i anomenada al poble com a "Carrer de les Pedretes"; veurem alguna senyal groga del Camí de Sant Jaume de Compostela.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, carrer Torrent o de Les Pedretes a La Bisbal del Penedès
Carrer Torrent o de Les Pedretes
Al final d'aquesta petita pujada girarem a la nostra dreta i continuarem pel carrer Sant Roc per una curta pujada que ens portarà fins a l'edifici del Centre Municipal de Cultura "Casal dels Salbà"; l'envoltarem per situar-nos a la seva part davantera i a la plaça Major; continuarem pel carrer Major que ens portarà fins a la plaça de l'Església i davant de la façana principal de l'església de Santa Maria de La Bisbal del Penedès.

LA BISBAL DEL PENEDÈS - Mas Bartomeu - Puig de la Cova - Cova Gran - Puig la Serreta - Puig Francàs, plaça de l'Església i església de Santa Maria de La Bisbal del Penedès
Plaça de l'Església i Església de Santa Maria
En aquest punt donarem per acabada la ruta que ens ha dut a passar pel punt més alt del terme municipal de La Bisbal del Penedès.