lunes, 22 de noviembre de 2021

la mola muntanyes del tet bonastre baix penedes

BONASTRE
LA MOLA-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, 100 Cims

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser una guia exacta a seguir per part de qui pugui llegir aquests comentaris

UBICACIÓ:

Bonastre és un municipi dins de la comarca del Baix Penedès, a la província de Tarragona. El nucli urbà està situat sobre un dic de travertí(1) relativament enlairat entre els torrents de La Cometa i l'Aguilera. El municipi té una forma allargada de nord a sud. El territori del terme municipal de Bonastre és el més oriental del Baix Penedès.
Una hipòtesi conté que el nom primitiu de Bonastre prové del llatí "oleastre" terra d'oli. Es troba documentat per primera vegada "Alastro" en el testament d'Adalbert, fill del vescomte Guitard de Barcelona, el 4 de gener de 1011. Més endavant "Alastre" en el document de venda del castell de Castellví de la Marca que feu el comte Berenguer de Barcelona, el 18 d'agost de 1023. Un altre document cita el lloc amb el nom de "Salastri" en la cessió de pasturatges que Bernat de Papiol fa al Monestir de Santes Creus, el 26 de Juliol de 1177. Poc més tard "Alastre" figura en un nou document del 29 de febrer de 1178.
Diferents estudiosos han fet les seves hipòtesis etimològiques: de l'hebreu "Bon Astruch"; de l'àrab "Al-Aster" i "Abu-Nasr"; del llatí "Oleastrum"; del llatí i català "Oleastre i Ullastre". L'etimologia popular l'ha fet derivar de l'aglutinació de dos mots d'origen llatí: "bonus", que vol dir bo, i "astrum", que significa estrella, amb la traducció de "Bona estrella". L'etimologia que apareix en l'escut del municipi identifica aquesta estrella amb el Sol.

(1) Roca sedimentària calcària de tipus químic, formada per calcita, aragonita i limonita, molt utilitzada en la construcció, especialment a l'antiga Roma, des del I mil·lenni aC.

Com arribar-hi:

Des de Barcelona, cal sortir per la avinguda Diagonal en direcció a Tarragona i continuar per l'autopista AP-2/E-90 y més endavant continuar per l'autopista AP-7/E-15/E-90; posteriorment cal continuar per l'autopista AP-2 en direcció a Lleida; a la primera sortida 12-l'Albornar-La Bisbal del Penedès deixarem l'autopista; a la rotonda continuarem per la segona sortida en direcció a Les Planes i El Vendrell-Valls (C-51); en arribar a la segona rotonda continuar en direcció a El Vendrell-Valls (C-51); en arribar a la següent rotonda continuarem per la tercera sortida en direcció a El Vendrell i Albinyana (C-51); en arribar a la segona rotonda deixarem la C-51 i cal continuar a la primera sortida en direcció a Albinyana per la carretera TV-2043; travessarem el poble d'Albinyana i continuarem pel camí o carretera de Bonastre i aquesta ens portarà fins al poble de Bonastre
Des de Tarragona, cal agafar l'autovia A-7 i posteriorment la carretera N-340 fins arribar a l'alçada de Roda de Barà; continuar per la carretera TV-2041 en direcció a Roda de Barà; a l'entrada de Roda de Barà i per una rotonda, continuarem per la tercera sortida en direcció a Bonastre per la carretera TV-2041 que ens portarà fins al poble de Bonastre

DADES DE LA RUTA:

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme circular
DIFICULTAT DE LA RUTA: Moderada. No te cap dificultat més enllà de la distància que cal recórrer
DISTÀNCIA RECORREGUDA: 18,27 Km
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 5 hores i 33 minuts en total (3 hores i 46 minuts en moviment + 1 hora i 46 minuts aturat); 4,8 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Portar aigua i menjar suficient; portar roba i calçat adequat, tant per a dies calorosos, com per dies freds; protegir-se del sol (gorra, protector solar, etc...); abans d'iniciar la ruta s'ha de conèixer la predicció meteorològica del dia en que es fa la ruta (en predicció meteorològica amb forts vents, pluges o forta calor, és millor no fer la ruta); sempre que sigui possible no fer la ruta en solitari i en tot cas sempre deixar dit a familiars i/o amics la ruta que es té previst fer; seguir sempre la ruta marcada, si hi ha marques que condicionen el recorregut (des de Bonastre i fins la Mola hi han marques que assenyalen el camí - per les Muntanyes del Tet hi ha algunes senyals vermelles i rètols - marques blanca i vermella del GR-92); tenir en compte les hores de llum solar perquè no se'ns faci de nit per la qual cosa és preferible començar de bon matí i quan la fresca del dia és més agradable; cal respectar en tot moment el medi natural; tota la brossa que puguem generar cal endur-se-la per dipositar-la posteriorment on correspongui
DESTACATS: Bonastre, la Mola, Pi del Marcel·lí, Muntanyes del Tet, Masia d'Escansa
PUNT DE SORTIDA: Davant de l'església de Santa Magdalena, entre els carrers del Sagrat i de Santa Quitèria
PUNT D'ARRIBADA: Mateix punt de Sortida
PUNT MÉS ALT: En un punt determinada de les Muntanyes del Tet, al camí que va d'Albinyana a Masarbonès - Camí de Valls (segons el mapa del ICGC 187,1 metres)
PUNT MÉS BAIX: Al pas pel gual del Torrent de l'Aguilera (a la sortida de Bonastre) - (segons el mapa del ICGC 144,9 metres)

ITINERARI:

Situats davant de l'església de Sant Magdalena, entre els carrers de Sagrat i de Santa Quitèria iniciarem la ruta.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, església de Santa Magdalena de Bonastre
Església de Santa Magdalena a Bonastre
L'església de Santa Magdalena d'estil Barroc i datada al segle XIX. És de construcció senzilla pel que fa l'estructura formal.

Continuarem la ruta pel carrer de l'Església; al final d'aquest cal girar a l'esquerra pel carrer de la Creueta i entrarem a la plaça Major, on resta ubicat l'edifici de l'Ajuntament de Bonastre; seguirem pel carrer Major i fins arribar a la carretera TV-2041; en entrar a la carretera veurem un rètol informatiu i alguna marca blanca i vermella que correspon al GR-92.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, carrer de l'Església a Bonastre
Carrer de l'Església
En entrar a la carretera seguirem en direcció esquerra, anant en molt de compte, dons hi ha poc voral de protecció per a vianants; per la carretera seguirem uns 260 metres aproximadament fins a trobar-nos amb el rètol del punt quilomètric 7 de la carretera TV-2041, on a la dreta de la carretera veurem un camí amb un rètol informatiu.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, carretera TV-2041 a Bonastre

Haurem de creuar la carretera, tenint en compte de que no hi ha pas de vianants, per tant, cal tenir precaució en creuar-la.

En el rètol informatiu haurem de seguir la ruta indicada "Ruta Bonastrec", amb senyals vermelles i també seguirem un curt tram del GR-92 amb les senyals blanca i vermella.
En aquest punt inicia el seu recorregut el Camí de Bonastre a La Pobla de Montornès; el camí baixa suaument i creua el gual del Torrent de l'Aguilera i que seguidament puja suaument fins arribar a una bifurcació on veurem un petit rètol de fusta, sota d'una olivera, i que assenyala la direcció a seguir del GR-92; en aquest bifurcació, i seguint aquesta senyal, haurem de girar a l'esquerra.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, cami de Bosnastre a La Pobla de Montornès
Camí de Bonastre a La Pobla de Montornès
Seguirem per aquest camí i unes poques passes més endavant continuarem pel camí que gira a la dreta i que s'enfila suaument entre pins.

Seguirem per aquest camí i anirem pujant suaument fins a trobar un altre petit rètol de fusta, a la dreta del camí, i que assenyala la direcció per la que hem de continuar; cal seguir fent un revolt de dreta a esquerra.

El camí ens portarà fins a l'urbanització "La Font de la Gavatxa"; en arribar-hi accedirem a un carrer asfaltat i on a l'esquerra veurem un rètol informatiu.
En aquest punt deixarem definitivament el Camí de Bonastre a La Pobla de Montornès i també les senyals del GR-92 (aquestes momentàniament); per continuar haurem de seguir girant a la dreta i iniciar una pujada, pel carrer Puig Roig, seguint la direcció de la "Ruta Bonastrec".

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, carrer Puig-Roig a l'urbanitzacio de la Font de la Gavatxa

Pel carrer Puig-Roig farem un curt tram de carrer asfaltat i després continuarem per un camí terrós ben condicionat; un cop deixem l'asfalt el camí terrós inicia una forta pujada d'uns 400 metres aproximadament.

El camí ens portarà fins a una bifurcació, on haurem de continuar en línea recta (o per la nostra dreta), seguint la direcció del petit rètol informatiu que veurem a la dreta del camí, marcat amb el nom de "Ruta Bonastrec" i amb marques vermelles.

Les senyals vermelles les podrem veure tant en petits rètols informatius com en algunes pedres o troncs d'arbres (aquestes senyals són més antigues i és com es marcaven els camins temps enrere).

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, camí de Puig-Roig, senyal pintada en una roca

Després de la bifurcació, el Camí del Puig-Roig continua pujant però de forma més suau i anirem veien algunes senyals d'orientació.
Una mica més endavant, i a la nostra esquerra, veurem un corriol que s'enfila en direcció al Turó del Puig-Roig (actualment hi ha una pila de pedres que barra el pas als vehicles a motor).

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, camí en direcció al Turó de Puig-Roig
Camí al Turó del Puig-Roig
Passat aquest punt ens situarem davant d'una nova bifurcació i continuarem pel camí de la nostra dreta i que segueix en suau ascens; a l'esquerra del camí veurem un petit pal de fusta amb la marca vermella de la ruta.

Una mica més endavant i quan el camí és més planer, passarem per entre unes portes de ferro, que donen pas al que temps enrere devia de ser un lloc d'esbarjo i que actualment està deixat i malmés.

Passat aquest lloc, novament passarem per entre dues portes de ferro, força malmeses, i ens situarem en una zona semblant a una plaça; a la dreta del camí veurem un petit pal de fusta amb la senyal vermella de la "Ruta Bonastrec" i seguirem en línea recta, tal i com marca el rètol.

Uns pocs metres més endavant arribarem a una bifurcació i haurem de continuar per l'esquerra; aquí veurem un rètol informatiu i seguirem la direcció de la "Ruta Bonastrec" amb la senyal vermella i la "Ruta La Mola" amb la senyal negre.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, camí del Mallol

Seguint per aquest camí, uns 75 metres més endavant arribarem a una nova bifurcació i haurem de continuar per la nostra dreta, seguint la direcció del petit pal de fusta que veurem a l'esquerra del camí i també d'unes marques pintades en una roca; seguirem les marques vermella i negre.

A l'esquerra del camí està situat el Corral de l'Hivern, un antic corraló a la partida d'El Mallol (a l'oest del Puig-Roig). En aquesta zona veurem una sèrie de bancals que baixant cap al fondo del Mallol i on es poden veure entre d'altres, un laberint i diferents obres escultòriques....
Continuarem pel camí que passa per la zona o partida d'El Mallol (vinya novella, jova), que resta situat entre els contraforts de La Mola i el Puig-Roig.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, camí dins de la partida d'El Mallol
Partida d'El Mallol
El més de novembre, en temps de tardor, tal i com diu el poema, "Les vinyes estan ben curulles i la tardor es vesteix de marró, vermell, verd i ataronjat". Un matí de tardor el sol escalfa el just que gaudir d'un passeig molt agradable per aquest indret.

Pel camí a la partida d'El Mallol arribarem a una bifurcació i en aquest punt veurem, a la intersecció dels dos camins, un rètol informatiu i aquí és divideix la "Ruta Bonastrec" que en aquest punt gira a la dreta i deixarem (de forma momentània) i la "Ruta La Mola" que en aquest punt gira a l'esquerra i que seguirem.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, camí en direcció a La Mola de Bosnastre

En continuar pel camí de l'esquerra ens dirigirem cap al Tros del Boter, un Tros de la Partida d'El Mallol a l'est del cim de la Mola; aquest tram de camí s'acaba en arribar a una edificació en forma de xabola o barraca i a la qual no haurem d'arribar-hi.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, camí en direcció al Tros del Boter i a La Mola de Bosnastre
El Tros del Boter
Abans d'arribar a la barraca del Tros del Boter el camí fa un gir de dreta a esquerra i en aquest punt veurem un corriol que s'enfila en direcció a La Mola, tal i com ens informa un petit rètol de fusta amb la senyal negre de la Ruta La Mola.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, corriol en direcció a La Mola

A les poques passes d'haver iniciat el recorregut per aquest corriol ja veurem, davant nostre, el vèrtex geodèsic que marca el Cim del Puig de La Mola.

De seguida hi arribarem i a més del vèrtex geodèsic també hi ha un rètol informatiu que marca la direcció cap a Creixell i La Pobla de Montornès, direcció que prendrem per continuar la nostra ruta.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, La Mola de Bonastre i vèrtex geodèsic
Puig de La Mola
El Puig de La Mola té una alçada de 316,6 msnm (segons mapa del ICGC) i fa de frontera natural entre els termes municipals de Bonastre (Baix Penedès) i Creixell i La Pobla de Montornès (Tarragonès) - de fet La Mola és el cim més alt de la comarca del Tarragonès.

Deixarem La Mola i continuarem seguint el corriol en direcció a la Serra Llarga, dins del terme municipal de La Pobla de Montornès, pel que ara anirem transitant; inicialment el camí es planer, però de seguida comença a baixar, amb algun tram una mica desfet i pedregós, pel que cal anar en compte; a la part baixa del camí veurem un barraca de pedra seca on ens hi portarà el camí.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, barraca de pedra seca sota la Serra Llarga

El corriol de baixada ens portarà fins a una bifurcació i en aquest punt haurem de girar a la dreta, tal i com abans hem comentat, en direcció a la Barraca de Pedra Seca.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, corriol a la Serra Llarga

En aquesta bifurcació, a l'esquerra (direcció que no haurem de seguir), veurem una gran fita de pedra de divisió de termes, en aquest cas entre Creixell i La Pobla de Montornès (Tarragonès).

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, fita de Pedra a la Serra Llarga de divisió entre Creixel i La Pobla de Montornès
Fita de divisió de termes
En seguir cap a la dreta continuarem en direcció a la Barraca de Pedra Seca; el corriol passa a uns metres de la barraca, però es veu un camí fresat que ens hi porta i que no s'allunya del corriol principal.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, Barraca de Pedra Seca a la Serra Llarga al terme municipal de La Pobla de Montornès
Tornarem al corriol principal que baixa suaument en direcció a un torrent; davant nostre i una mica a la dreta, i situada entre antics marges de pedra seca, veurem una altre Barraca de Pedra Seca, a la que no arribarem.

Abans d'arribar al torrent, als darrers metres del corriol tenen un desnivell pronunciat i el terra està força malmés, pel que cal anar en compte.
Un cop a la llera del petit torrent, seguirem baixant molt suaument, entre una gran massa d'arbustos; el corriol ens portarà fins a un gran Roure, a l'esquerra del corriol. (crec que és un roure, però no tinc la certesa que ho sigui, dons també podria ser una alzina).

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, roure al torrent del Mas de la Trunyella

Més o menys en arribar a aquest arbre, estarem novament a la línea imaginària que divideix els termes municipals de La Pobla de Montornès (Tarragonès) i de Bonastre (Baix Penedès).
Una mica més endavant i ja dins del terme municipal de Bonastre (Baix Penedès) arribarem al Mas de la Trunyella, que veurem parcialment a la nostra esquerra, mig amagat entre la gran vegetació que l'envolta; en aquest punt el corriol ens portarà a passar entre una gran bassa d'aigua (a la nostra dreta) i un petit edifici o magatzem (a la nostra esquerra), ambdós pertanyents al Mas de la Trunyella.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, Mas de la Trunella a Bonastre
Al pas pel Mas de la Trunyella
En deixar el Mas de la Trunyella enrere haurem de seguir pel camí de la dreta que ens portarà, unes passes més enllà a una bifurcació.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, camí al Mas de la Trunella a Bonastre

A la bifurcació haurem de continuar per la dreta i seguir per un camí ample, que té una pujada curta al principi i seguidament és més suau, però sempre en tendència ascendent; aquest camí passa per la zona o partida del Gurugú (partida entre el Puig Barbolí i el Mas Gatell - topònim transportat de la guerra del Marroc).

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, camí a la partida del Gurugú a Bonastre
Camí a la partida del Gurugú
Després de poc més d'1 quilòmetre per les terres de la Partida del Gurugú, el camí arriba a una bifurcació, on a la dreta d'aquest veurem un rètol informatiu; en aquest punt haurem de continuar per l'esquerra, seguint la direcció del rètol informatiu.

En aquest punt retrobarem la "Ruta Bonastrec" que havien deixat enrere i la seguirem novament en direcció a Bonastre, seguint les senyals o marques de color vermell.
Continuarem pel camí sempre en línea recta i passarem per una cruïlla, deixant el camí tant a dreta i a esquerra.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, camí en direcció al Pi del Marcel·lí
Cruïlla
Passada la cruïlla ja veurem davant nostre, a l'esquerra del camí, el Pi del Marcel·lí, un Pi molt conegut a la contrada i punt de referència dins del terme municipal de Bonastre.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, Pi del Marcel·lí
Pi del Marcel·lí
Pi d'una bona capçada i esponerós, envoltat d'un petit marge de pedres a la seva base i que ofereix ombra i seient als caminants. No forma part de la llista d'arbres monumentals de Catalunya ni tampoc de la relació d'Arbres d'interès local o comarcal.

Deixarem el Pi enrere i continuarem per un camí força planer i còmode; a la nostra esquerra hi ha les terres o partida de la Fontmartina i a la dreta les terres o partida de la Torreta.
Conforme anem avançant per aquest camí començarem a veure novament el poble de Bonastre.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, camí en direcció al Camí de Salomó a Bonastre
Bonastre al fons sota les muntanyes del Tet
El camí passa sota una línea elèctrica d'alta tensió i just passat aquest arribarem a una bifurcació.

El camí continua tot girant a la nostra esquerra i veurem alguna senyal vermella pintada en la soca d'algun arbre, tal i com es mostra en la imatge anterior.
Una mica més endavant ens situarem novament davant d'una bifurcació , on no hi ha cap marca o senyal i haurem de continuar recta, seguint al mateix camí fressat pel que venim transitant; el camí que gira a l'esquerra s'endinsa cap a la partida de La Fontmartina i cap al Puig Barbolí.

Més endavant arribarem a una bifurcació i en aquest punt accedirem al Camí de Salomó a Bonastre; a la dreta del camí veurem un rètol informatiu i haurem de seguir la direcció cap a Bonastre (2,6 Km), per tant, continuarem girant a la nostra dreta.

El Camí de Salomó a Bonastre ens portarà fins a la entrada del poble de Bonastre, tot i que no hi arribem.
En deixar la bifurcació el camí fa una molt suau ascensió i seguidament una altre suau descens que ens portarà fins a una nova bifurcació a les terres o partida de la Torreta; en aquest bifurcació hi ha un rètol informatiu i el seguirem en direcció a Bonastre, tot seguint el camí per la nostra dreta.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, Camí de Salomó a Bonastre a les terres o partida de la Torreta

En aquesta bifurcació veurem informació del Celler de Cal Lluïsot clavada en unes grans roques, al peu mateix del rètol informatiu.
Continuarem endavant i passats aproximadament uns 800 metres arribarem a l'alçada de la Masia de Cal Lluïsot, que veurem a la nostra esquerra; a la dreta hi ha el Fondo del Lluïsot.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, Camí de Salomó a Bonastre i Masia de Cal Lluïsot
Masia Cal Lluïsot
Passada la Masia de Cal Lluïsot s'acaba el camí de terra i comença un tram cimentat; el camí de Salomó a Bonastre passa sobre el Torrent de l'Aguilera (torrent que hem passat al principi de la ruta, però un tram més avall).

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, Camí de Salomó a Bonastre i el poble de Bonastre
Camí de Salomó a Bonastre
Un cop passat el torrent, uns 100 metres més endavant arribarem a una bifurcació, on a la seva esquerra veurem un rètol informatiu; en aquest punt deixarem el Camí de Salomó a Bonastre i continuarem pel camí a Masllorenç i Masarbonès que gira a la nostra esquerra; com a referència també veurem, al propi Camí de Salomó a Bonastre, una bàscula industrial, a la dreta del camí.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, Camí de Salomó a Bonastre i Camí a Masllorenç i Masarbonès

Nota: Si volem acabar la ruta haurem de continuar el línea recta en direcció a Bonastre, seguint el Camí de Salomó a Bonastre; és aquest el millor punt d'escapatòria si no volem continuar la ruta, però això farà que no arribem a la cota més alta de Bonastre.

Seguirem el Camí a Masllorenç en continua pujada, per un camí terrós; el camí és ben còmode, però durant un bon tram haurem d'anar pujant i guanyant alçada i en dies de calor es fa una mica pesat, però no hi ha alternativa.

Camí a Masllorenç
De seguida passarem pel costat d'un primer rètol informatiu, a la dreta del camí, i el seguirem en direcció a Masllorenç.
Aproximadament uns 280 metres més endavant ens situarem en una bifurcació, on a l'esquerra del camí veurem un altre rètol informatiu que assenyala la direcció a Masllorenç.

Continuarem en línea recta en direcció a Masllorenç; aquest camí també és conegut a la zona com a Camí de Passafora, degut a la Masia que hi ha i veurem a la nostra esquerra; les terres que envolten aquesta zona són conegudes com la Partida de la Font del Pastorell.
Uns 50 metres més endavant el Camí a Masllorenç o Camí de Passafora arriba a la carretera TV-2041.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, Camí a Masllorenç o Camí de Passafora i carretera TV-2041

En aquest punt, a la nostra esquerra, està situada la Masia de Cal Passafora, a la qual no hem d'arribar; un cop situats davant de la carretera TV-2041, caldrà travessar-la, però com no hi ha pas de vianants haurem d'anar en molt de compte, dons és una carretera amb transit de vehicles i a la nostra dreta hi ha un revolt que no ens permet veure clarament si ve algun vehicle o no...precaució en creuar!!!
Seguint la direcció que assenyala el rètol informatiu, que aquí veurem, creuarem la carretera i continuarem pel Camí dels Plans.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, Camí dels Plans a Bonastre
Camí dels Plans
A partir d'aquest punt el camí comença una constant pujada i en algun tram, en força pendent; de fet en uns aproximadament 1300 metres pel Camí dels Plans haurem de superar uns 60 metres de desnivell.
A la nostra dreta quedaran, primerament el tros de terra de "El Baco" i seguidament la partida de terra del "Petdellebre" i a la nostra esquerra el tros de terra de "El Pujolet" i seguidament la partida de terra de "La Garrofera".

El Camí dels Plans ens portarà fins a una bifurcació, on no veurem cap senyals ni marca a seguir; com a referència veurem una barraca de pedra seca, a la nostra esquerra, al mig d'una parada de ceps; en aquesta bifurcació haurem de continuar girant a la nostra dreta.
En girar a la dreta haurem de fer uns 400 metres en línea recta fins arribar a una cruïlla, on aquí sí veurem un petit pal de fusta, a l'esquerra del camí, amb la senyal vermella dels "Camins de Bonastre" i en aquest cas indica la ruta "Camí Masarbonès".

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, Camí Masarbonès

En arribar a la cruïlla continuarem en línea recta seguint la senyal vermella del Camí Masarbonès; passats uns 130 metres arribarem a l'alçada de l'entrada d'una finca, barrada amb una porta metàl·lica, situada a l'esquerra del camí; passada aquesta entrada ens situarem en una bifurcació, on a la dreta del camí hi ha un rètol informatiu; haurem de continuar en línea recta o per la nostra dreta seguint la direcció a Albinyana.

Passada la bifurcació, uns metres més endavant, el Camí a Albinyana fa un pronunciat gir cap a la dreta i seguidament un altre gir cap a l'esquerra; després d'aquest darrer gir el camí té una llarga recta en constant però suau pujada; pel camí veurem algunes senyals vermelles pintades al terra.

Camí a Albinyana
A l'esquerra del camí i en zones de poca arbreda podrem veurem la silueta de la Serra del Montmell i a la nostra dreta quedarà la partida de "El Revell".
Transitant per tota aquesta zona i bona part de la que vindrà més endavant, estarem caminant per les Muntanyes del Tet, una carena allargassada entre el Clot de Bou i Cal Puig Xic; aquesta Serra està situada dins dels termes municipals d'Albinyana, Bonastre i Masllorenç (Baix Penedès).
Després d'un bon tram de camí, aquest arriba a una nova bifurcació, on veurem, a la dreta del camí, un rètol informatiu.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, Ruta Bonastrec i Camí a Albinyana i Camí d'Albinyana a Masarbonès

En arribar a la bifurcació i seguint la direcció del rètol informatiu, girarem a la nostra dreta i continuarem en direcció a Albinyana; aquest camí és conegut com a Camí d'Albinyana a Masarbonès, tot i que altres el coneixen com a Camí de Valls.
Uns metres més endavant el camí arriba a una nova bifurcació, on a l'esquerra del camí veurem un rètol informatiu.

Camí d'Albinyana a Masarbonès
Aquí haurem de seguir en línea recta, continuant pel camí d'Albinyana a Masarbonès; a la nostra esquerra quedarà el Clot de Bou, una partida de terra abandonada entre els termes de Bonastre i Albinyana.
Unes poques passes més enllà i quan el camí comença a fer pujada, ens situarem en una altre bifurcació i aquí veurem un rètol informatiu ubicat a la dreta del camí.

Al igual que l'anterior, haurem de continuar en línea recta seguint el Camí d'Albinyana a Masarbonès; aquest tram de camí és en constant ascensió, tot i que no té gaire desnivell.
En arribar gairebé al final de la pujada, a l'esquerra del camí, veurem un plafó informatiu on podrem veure alguns dels elements paisatgístics de la zona; val la pena aturar-se a observar la informació del plafó i contemplar, des d'aquest bonic mirador, una bona part de la geografia del Baix Penedès i Alt Camp.
Aquest i altres plafons han estat recentment ubicats en diferents zones del Baix Penedès ( https://turismebaixpenedes.cat/miradors/ ).

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, Ruta Bonastrec i Camí d'Albinyana a Masarbonès, plafó informatiu al Mirador del Massís de Bonastre

Aproximadament uns 50 metres més endavant del plafó informatiu i a l'esquerra del camí, veurem una entrada cap a la zona boscosa (entre pins, vegetació varia i matolls); un curt tram pedregós (8 metres aproximadament) ens portarà fins a un petit monticle de roques.

En aquest punt ens situarem al punt més elevat del terme municipal de Bonastre, la Cota de les Muntanyes del Tet; no és altre que una petita base de pedres, entre el Fondo d'Escansa i el Fondo del Clot de Bou.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, Ruta Bonastrec i Camí d'Albinyana a Masarbonès i Cota del terme de Bonastre
Cota del terme de Bonastre
Monticle de roques. Cota de Bonastre
Tornarem al Camí d'Albinyana a Masarbonès i continuarem per aquest girant a la nostra esquerra; a partir d'aquest punt el camí comença una suau baixada; passat uns 10 metres aproximadament ens situarem a la línea imaginària que divideix els termes municipals de Bonastre, que deixarem momentàniament i accedirem al terme d'Albinyana; una mica més endavant el camí passa per una bifurcació no senyalitzada i haurem de continuar per la dreta.

Més endavant i gairebé al final del suau tram de baixada, el camí arriba a una nova bifurcació, on a la dreta del camí veurem un rètol informatiu, en direcció a Albinyana i a l'esquerra del propi camí , un altre rètol informatiu amb la direcció de la "Ruta Bonastrec" i Bonastre, seguint el GR-92.

En aquesta bifurcació continuarem per la dreta, seguint ambdós rètols informatius; el camí puja una mica i arriba fins a una nova bifurcació, on veurem un rètol informatiu, a l'esquerra del camí, i que indica la direcció cap al Puig de Sant Antoni i que nosaltres NO seguirem; haurem de girar a la dreta en baixada.

Baixarem uns 60 metres aproximadament fins a situar-nos en una bifurcació, on veurem, a l'esquerra, un petit pal de fusta amb la senyal vermella de la "Ruta Bonastrec".

En aquest punt deixarem definitivament el Camí d'Albinyana a Masarbonès i haurem de continuar pel camí que gira a la dreta; aquest camí continua baixant molt suaument i ens portarà, després d'uns 50 metres aproximadament, a una nova bifurcació.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, Ruta Bonastrec i Camí a la Masia d'Escansa

En aquesta bifurcació veurem un rètol informatiu, a l'esquerra del camí, i seguirem la direcció indicada per la "Ruta Bonastrec" i seguint novament el GR-92 que en aquest punt tornarem a trobar; continuarem per la nostra dreta seguint el Camí d'Escansa; a partir d'aquí començarem a veure marques pintades amb blanc i vermell del GR.

Camí a la Masia d'Escansa
Seguint aquest camí, de seguida, arribarem al que actualment són les restes de la Masia d'Escansa (municipi d'Albinyana).

Abans d'arribar a la Masia, el camí fa un lleuger gir a la dreta amb una suau i curta pujadeta.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, Masia d'Escansa
Masia d'Escansa
Deixarem la Masia enrere i el Camí inicia una suau pujada que ens portarà fins a una bifurcació.

En arribar a la bifurcació veurem un rètol informatiu, situat a l'esquerra del camí, amb la senyal del GR-92 i la direcció cap a Bonastre.

Seguint la senyal del rètol informatiu continuarem per la nostra dreta, seguint la direcció del GR-92 i Bonastre que ens acompanyaran fins al final de la ruta.
El camí que gira a l'esquerra ens portaria fins la Cova de Vallmajor, dins del terme d'Albinyana.
Davant nostre ens quedarà un llarg camí recte i pedregós (uns 1200 metres aproximadament) amb baixades i pujades en força desnivell (fortes baixades i pujades) i amb un terreny força irregular; en les baixades caldrà anar en molt de compte de no relliscar o ensopegar.

Passats uns 260 aproximadament de la bifurcació, ens situarem a la línea imaginària entre els termes municipals d'Albinyana, que en aquest punt deixarem, i novament accedirem al terme municipal de Bonastre.
Paral·lel a aquest camí hi ha una canalització de gas soterrada, que ja fa anys que es va instal·lar i per això actualment existeix aquest camí tant recte.
Al final d'aquest llarg i lineal camí, a la dreta d'aquest, ens trobarem un petit monument de ferro, protegit per una gran fita de pedres, que el Grup Muntanyenc de La Lira Vendrellenca va posar en aquest indret l'any 1995, per a fer un homenatge al pas del GR-92 (camí per l'interior) per aquesta zona; el monument incorpora un calaix on podrem deixar escrites les nostres pròpies experiències (cal tractar-ho be i protegir-lo adequadament).

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, camí GR-92 en direcció a Bonastre i monument La Lira Vendrellenca
Monument de La Lira Vendrellenca
Un cop passat aquest monument, el camí comença a baixar en direcció a Bonastre, que ja veurem davant nostre.

Arribarem a una bifurcació, on veurem a la nostra dreta, un pal de fusta amb la informació referent a la "Ruta Bonastrec" i el GR-92; seguirem pel camí de l'esquerra en baixada i en direcció a una torre eléctrica d'alta tensió.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, camí GR-92 en direcció a Bonastre a la zona de la Costa del Sanabre

El camí travessa la zona de la Costa del Senabre, una carena enlairada sobre els fondals de Els Covilassos i el Fondo Agrest; a partir de la torre eléctrica deixarem el camí terrós i continuarem per un tram asfaltat fins arribar a la carretera o Camí d'Albinyana a Bonastre; en arribar a la carretera haurem de continuar girant a la nostra dreta; a l'esquerra del camí veurem un rètol informatiu.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, carretera o Camí d'Albinyana a Bonastre
Carretera o Camí d'Albinyana a Bonastre
Continuarem per la carretera en direcció a Bonastre i seguint el GR-92; la carretera no té voral per a vianants, per tant, haurem d'anar en molt de compte amb el vehicles a motor.

Uns metres més endavant veurem un nou rètol informatiu i seguirem la direcció Bonastre (1,6) i GR-92; en aquest punt deixarem de seguir la "Ruta Bonastrec" que continua pel camí de l'esquerra; continuarem endavant pel voral esquerra de la carretera on comença un tram en forta baixada, però sense cap dificultat (el tram de baixada més pronunciat per la carretera té uns 500 metres).
Passats aquests primers 500 metres de baixada, es suavitza i passa un gairebé inapreciable desnivell; passarem pel costat del cementiri municipal de Bonastre i poc després entrarem novament al poble de Bonastre, per l'avinguda d'Albinyana, per continuar seguidament a l'esquerra, pel carrer de Santa Quitèria, on resta ubicada l'església de Santa Magdalena.

BONASTRE-LA MOLA-BOSC DE L'OBAGA DEL MAIÀ-MUNTANYES DEL TET-MASIA D'ESCANSA, església de Santa Magdalena a Bonastre
Església de Santa Magdalena a Bonastre
En arribar novament davant de l'església de Santa Magdalena donarem per acabada la ruta que ens ha dut al Puig de la Mola, cim més alt del terme de Bonastre i a les Muntanyes del Tet, cota més elevada del terme municipal de Bonastre.